Thursday, September 01, 2005

being a malaysian...

seems like i've been reading a lot of blogs lately..thanks to wy pun..hehe(for all the good links she always sends me during our daily msn chat at work)..a good way to get myself out of all the codes and reports tat i'm fated to face in my office.
blog reading seems to be a good way to improve my writing skills and at the same time having the chance to read abt all the interesting things ppl hav to say abt their life.

the thing tat has attracted me recently is the trend of some bloggers to write in malay...heh..well i've always wanted to try tat out.exercising my malay writing skills after sooo long seems to be a good idea.
and i guess doing it on a very special day like this makes it more memorable..
..so here's wat i've got to say abt being malaysian after 22 years...in a malay-sian style..;)
(if u think its rotten..pls do forgive me..heh..long time didn't write)

Banyak yang telah saya pelajari setelah 22 tahun bersama dengan rakyat malaysia.
Pertama sekali ialah saya berasa amat bangga kerana saya dapat melihat keunikan pelbagai adat dan amalan masyarakat berbilang kaum di negara saya ini.
Seperti yang anda sedia maklum, kawan-kawan saya selalunya terdiri daripada kaum yang bukan india. Semasa di sekolah juga, kebanyakkan kawan kawan saya terdiri daripada orang melayu, cina dan india. Saya tidak bermaksud untuk mengecilkan diri saya daripada orang india dan berpura-pura menjadi seorang dari bangsa lain. Saya amat berbangga dengan siapa diri saya sebenarnya. Cuma saya merasakan bahawa saya patut mengambil peluang keemasan ini untuk mengenali keistimewaan rakyat lain. Tida gunanya jikalau kita ingin mencari kawan di serata dunia tetapi keistimewaan rakyat di negara sendiri pun kita tidak tahu.
Saya merasakan bahawa jika kita tidak mewujudkan apa-apa jurang diantara persahabatan, semua orang boleh menjadi rakan baik kita tidak kira siapa identiti mereka yang sebenarnya.

Antara detik yang saya tidak dapat lupakan ialah semasa saya berada di sekolah menengah dahulu. Sudah menjadi amalan di sekolah saya dahulu yang semua jawatan tertinggi di AJK badan pengawas sekolah saya terdiri daripada pelajar bumiputera.
Seperti yang dijangkakan, saya tahu bahawa walaupun setelah 5 tahun menjadi pengawas di sekolah itu, saya tidak akan dapat mendapat apa apa jawatan di AJK tertinggi badan pengawas.
Akan tetapi, saya amat terkejut apabila saya mendapat undian kedua tertinggi semasa perlantikan ketua pengawas dijalankan(walaupun 70% pengawas terdiri daripada pelajar bumiputera). Saya tidak menyangka yang ini boleh berlaku dan setelah itu ramai kawan-kawan saya yang bukan bumiputera juga mendapat peluang untuk menjawat jawatan tinggi di dalam badan pengawas.
Inilah kali pertama dalam rekod sekolah perkara ini berlaku.
Saya amat gembira yang saya dan kawan-kawan saya yang lain dapat membawa perubahan yang positif kepada sekolah kami. Kami semua menjadi kawan baik dan sentiasa ada di sana untuk membantu sesiapa memerlukan bantuan.
Sehingga kini, kami masih mengekalkan persahabatan ini.
Saya dapat merasakan bahawa jikalau kita tidak mengambil kira perbezaan diantara kita, tiada apa yang mustahil dilakukan dan kami semua melalui satu tempoh masa yang amat seronok dalam badan pengawas kami pada tahun itu. Semua guru-guru kami pun tidak dapat menafikan keunikan badan pengawas kami pada tahun itu yang penuh dengan pelbagai "rasa".

Sewaktu di kolej, keadaan berubah sedikit. Kawan-kawan saya lebih matang tetapi keistimewaan mereka tetap menjadi element yang menjadikan suasana persahabatan kami amat seronok. Saya berharap keadaan ini akan berterusan dan saya akan mendapat peluang untuk mengenali lebih ramai kawan kerana mereka ini menjadikan perjalanan hidup saya ini lebih bermakna.

Malaysia telah memberi saya peluang untuk mengenali keunikan kepelbagaian element di dunia ini dengan begitu mudah sekali. Ramai kawan saya di negara lain tidak mempunyai peluang ini dan saya amat menghargainya kerana saya dapat menikmatinya dalam keadaan yang aman dan damai. Pada pendapat saya, inilah yang membuatkan Malaysia satu tempat yang amat unik di mata dunia.

sekian saja daripada saya dan sebelum saya mengakhiri catatan saya ini, saya ingin mengucapkan....

Selamat Hari Merdeka Malaysia...;)

p/s: phiewww.. it took me 2 hours just to finish this.forgot soo many words.so tempted to stop it half way and continue the rest with english..heh..but somehow i tried my best. pls do ignore the parts where it sounded as if im bragging abt myself...i had no choice but to include it to finish the story..heh

Happy Merdeka guys...;)

16 Comments:

Blogger Jyrenze said...

I cant imagine how dasyat my BM is now. Your one still ok, haha.. Nowadays i keep speaking English to Malay people at banks, shops and so on =p

9:27 AM  
Blogger ashes said...

haha...my writing sucks la..at least speaking still ok coz my neighbours all mostly malays.hehe..last time i used to speak quite a lot of malay back in skool.
but in college everyting hilang dunno where..ahah..always speak in english onli.even my malay fren azryl speaks in english!lol..

9:31 AM  
Blogger YSLim said...

Long time i didnt used BM except when it is compulsary....Your BM level is quite good! If compare to mine, i think my one is worst now....hahaha!

3:08 PM  
Blogger ashes said...

haha...u know YS...when i read back this post i am so tempted to delete it and re-write again in english.hahaha..its sounds as if just wrote a karangan which i'll be getting a D for it.
so childish it sounds..haha..but nevertheless..i shall just leave it..its my first attempt after so long!hehe..mebbe next time i will try to improve it.

10:40 PM  
Blogger Philip said...

YUCKY... I dun even wan a read a single malay sentense :S

Oh... not to poke at u ash, juz tat i dun feel like reading in malay, english is more prefereable for me :D

2:01 AM  
Blogger ashes said...

ahha...its ok philip...no prob at all.i just wanted to test out my malay writing skills after soo long.heh..dun wanna waste tat talent u see..;)

9:07 AM  
Blogger Jonquina said...

THat was good... It's been a while since I've last wrote in Malay too. Should start practising. My Malay oral has also deteriorated. Back in primary school, I used to hang around with quite a few Malay friends who spoke malay, but in sec, my malay friends speak in english. Now, totally "karat" already.

Philip: I don't think it's really wise of you to put "yuck" and "malay sentence" in the same line. Well, it's just my opinion.

12:16 PM  
Blogger Jyrenze said...

Everything he doesnt like is yucky to him..don't bother.

4:38 PM  
Blogger ashes said...

ahah..thanks steffi!

sad isnt it...tat we were once writing lenghty karangans in BM and now we can hardly write even a paragraph in BM without banging our head.
haha..it seems worst than programming itself!
aisay...where did all those words go!

ahah..pun..*yucky*..tats a funny word..:P

11:13 PM  
Blogger BillyTong said...

This comment has been removed by a blog administrator.

8:36 AM  
Blogger BillyTong said...

Post deleted fix some typo( they should have edit button!)
--------------------------------
lol, haha grade 8 SPM BM. What a shame. -_-

Seriously I hardly can speak good malay,even writing. That day help my mom to go JPJ to write a report about her accident.
(small knocking only lah, but that idiot dont want to admit she was wrong, so I report lah! >:( )

I even ask the offical "errr, Encik boleh gonna english kah?"

For me I rather spend some time to improve my Mandarin writing skill first. :P

8:39 AM  
Blogger ashes said...

haha..wow.."..boleh 'gonna' english.."lol!
ahha..billy..u must hav really forgotten ur malay dude...;)

10:56 PM  
Blogger Eng said...

IMHO, all this point to one thing and one thing only...

BM is no longer that useful to us after SPM because everyone around converses in English. Unless you meet up with Malays all the time who speaks in BM, we don't really use it.

Lets face it, in college, at work, books, internet etc....all using English. With frens we talk in English, chat in English, SMS in English. I think we'll 'survive' longer in this world using English rather than BM which is only spoken in Malaysia and sometimes in Indonesia, Singapore and Brunei

7:06 PM  
Blogger ashes said...

heh...yea..i guess so..but on the other hand since we've already learned it before for like 10 years, i just think trying to forget it completely was just like wasting a special ability i had..:P

but then again if was given an oportunity to learn a new language now, i would like to pick up Mandarin..ehhe..seems like its kinda well used around the world.

11:54 PM  
Blogger BillyTong said...

lol later u might need to learn tamil from our fren ....India is picking up also :D

4:46 PM  
Blogger ashes said...

ahahha...aiyoo..my tamil shucks big time la.
each time when i make an attempt to speak..the other party who's listening would say...

"err..i think its better u speak in english or malay..it seems easier to understand"

i get this remark alllllll the timee...

**so embarrased**T__________T

10:23 AM  

Post a Comment

<< Home